close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه

احکام رابطه دختر و پسر در اسلام

احکام رابطه دختر و پسر در اسلام
ads

احکام رابطه دختر و پسر در اسلام

ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ

ﻳﮏ: ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺑﺎ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ؟

ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺑﺮ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺄﮐﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺭﺍ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻬﺬﻳﺐ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺍﺻﻼ‌ﺡ ﺍﺧﻼ‌ﻕ، ﻭ ﺗﻔﺮﻳﺤﻲ ﺳﺎﻟﻢ ﻭ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻓﺮﺩﻱ، ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻬﻮﺕ ﺭﺍﻧﻲ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ،

ﺣﺘﻲ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺑﺎ «ﺟﻨﺲ ﻣﻮﺍﻓﻖ» ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﮔﺮ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﺜﻞ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.

ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ:

1. ﮐﻢ ﺭﻧﮓ ﺷﺪﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﻱ ﮐﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ.

2. ﺁﺑﺮﻭﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻲ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

3. ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺮﺏ ﮐﻪ ﺩﺭﺻﺪﺩ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺍﺳﺖ.

4. ﺩﻟﺴﺮﺩ ﺷﺪﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ. 5. ﺗﺤﺮﻳﮏ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﻋﺼﺒﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﻗﻮﺍﻱ ﺟﺴﻤﻲ.

6. ﺍُﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻭ ... ﺍﻣﺎ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺬﮐﺮﻱ ﻟﻔﻈﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﻣﺤﺮﻡ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺳﻮﺍﻟﻲ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﻲ ﻓﺎﺿﻞ ﻟﻨﮑﺮﺍﻧﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﮐﻨﻴﻢ:

ﺳﻮﺍﻝ: ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺷﺮﻋﺎً ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻣﻄﻠﻘﺎً، ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺷﻮﺩ، ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟

ﺟﻮﺍﺏ: ﺑﺴﻤﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﻭ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.(1)

ﺩﻭ: ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﻱ ﭼﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟  

ﺍﻟﻒ ـ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ

1. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻱ ﺳﺮﻳﻊ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ؛

2. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﺍﺯ ﺍﺷﺨﺎﺹ (ﻭ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻭ ...)؛

3. ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﻭﺳﻴﻊ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ؛

ﺗﺬﮐﺮ: ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﮑﺘﺐ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﻨﻲ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺍﺳﺖ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺁﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺍﺧﻼ‌ﻗﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻮﺍﺯﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻭ ﺷﺮﻋﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ.

ﺏ ـ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎ

1. ﻣﺤﻴﻂ ﭼﺖ ﻳﮏ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻴﻨﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

2. ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻴﻂ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺻﺪﺍ ﻭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻃﺮﻑ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﮐﺮﺩ.

3. ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﺍﺳﺖ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﺛﺮ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﺷﺪﻳﺪ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺫﻫﻨﻲ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ، ﻋﺎﺷﻖ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺷﻮﻧﺪ، ﻗﻬﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ... .

4. ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﺤﺒﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﻗﻴﻖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﮐﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﻗﻴﻘﻲ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺟﺴﻤﻲ، ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺫﻫﻨﻲ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺎﻱ ﻋﺎﺩﻱ ﻣﺜﻞ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ، ﻧﺸﺴﺘﻦ، ﻋﮑﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ... ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺳﺖ.

5. ﻣﺤﻴﻂ ﭼﺖ ﺑﺎ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭﻱ، ﺻﻮﺗﻲ ﻭ ﺗﺼﻮﻳﺮﻱ ﺑﻪ ﺗﺨﻴﻞ ﺷﻤﺎ ﻟﺬﺕ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺧﻴﺎﺑﺎﻧﻲ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ.

6. ﻟﺬﺕ ﻫﺎﻱ ﺗﺨﻴﻠﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﮑﺎﻑ ﺑﻴﻦ ﺗﺼﻮﺭ، ﺁﺭﺯﻭ، ﺗﻮﻗﻊ، ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺑﻴﺮﻭﻧﻲ (ﮐﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ)، ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﮑﺮﺭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ:

ـ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﻲ ﺷﺪﻳﺪ؛

ـ ﺿﻌﻒ ﺍﻋﺼﺎﺏ؛

ـ ﺍﻧﺰﻭﺍ ﻭ ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ؛

ـ ﻋﺪﻡ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺧﻮﺩ؛

ـ ﺧﻴﺎﻝ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ؛

ـ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ؛

ـ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﻋﺰﺕ ﻧﻔﺲ؛

ـ ﺧﻨﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻠﺖ؛

ـ ﺩﻟﮕﺮﻓﺘﮕﻲ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻠﺖ؛

ـ ﭘﻮﭺ ﮔﺮﺍﻳﻲ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻭ ﻫﻤﻪ ﮐﺲ؛

ـ ﻭ ... . ﻋﻮﺍﻗﺐ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺭﻭﺣﻲ، ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﭘﻮﭺ ﮔﺮﺍﻳﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺎﻱ ﺟﻨﻮﻥ ﺁﻣﻴﺰ ﻭ ﺧﻮﺩﺁﺯﺍﺭﻱ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺧﻮﺩﮐﺸﻲ ﻣﻲ ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ، ﻫﻤﮕﻲ ﺍﺯ ﻟﺬﺕ ﻫﺎﻱ ﺧﻴﺎﻟﻲ ﻧﺎﺷﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

7. ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﺨﻴﻞ ﺁﺩﻣﻲ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ. ﺁﺭﻱ، ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺤﺒﺖ ﺻﺮﻑ، ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻲ ﺩﻗﺘﻲ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﺤﺒﺖ ﻧﻘﺎﻳﺺ ﻭ ﻋﻴﻮﺏ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ ﻭ ﺣﺘﻲ ﻧﻘﺎﻳﺺ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺴﻨﺎﺕ ﻭ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺜﺒﺖ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ.

8. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻏﻴﺮ ﻋﻠﻤﻲ ﭼﺖ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺯﻳﺮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ:

ـ ﺑﻬﺮﻩ ﻱ ﻫﻮﺷﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ؛

ـ ﺧﻮﺵ ﮔﺬﺭﺍﻧﻲ ﻭ ﻭﻗﺖ ﮔﺬﺭﺍﻧﻲ؛

- ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ ﺑﻪ ﻟﺬﺕ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﻗﺖ ﻭ ﺗﺨﻴﻠﻲ؛

ـ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ؛

ـ ﭼﻨﺪ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ؛

ـ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻣﻨﻄﻘﻲ؛

ـ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺗﻼ‌ﺵ ﺟﺪﻱ ﺩﻭﺭ ﺷﺪﻥ؛

ـ ﺍﺯ ﻓﮑﺮ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺩﻭﺭ ﺷﺪﻥ؛

ـ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻏﻴﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﻴﺰ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﭼﺖ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻋﻠﻤﻲ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮐﻢ ﺍﺳﺖ.

9. ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺧﻴﺎﺑﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ، ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺎﺭﮎ ﻣﻲ ﺭﻭﻧﺪ، ﮐﻮﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼ‌ﻳﻖ ﻭ ﺳﻼ‌ﻳﻖ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ... ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺷﮑﺴﺖ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻴﺸﺎﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ 90% ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻠﺖ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﮐﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻋﺎﺩﻱ ﺷﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻴﺠﺎﻧﺎﺕ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﺷﻮﺭ ﻋﺸﻖ ﻧﺒﻮﺩ،

ﻧﻘﺎﻳﺺ ﺍﺻﻠﻲ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺲ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺷﮏ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺁﻥ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﻋﺸﻖ ﺷﺪ، ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﻴﺐ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ. ﺳﻪ: ﺩﺭ ﭼﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺣﻀﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﺭﺯﺷﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﻭ ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﻳﮏ ﺯﻥ ﻭ ﻳﮏ ﻣﺮﺩ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ؟

  ﺯﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻳﮏ ﺭﮐﻦ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻱ ﻳﮏ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻓﺎﻗﺪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﻗﻴﻢ ﻧﻤﻮﺩ. ﻧﮑﺘﻪ ﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺗﺴﺎﻭﻱ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ (ﻭ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎﺹ ﺷﺪﻩ) ﻭﻟﻲ ﺑﻌﻀﻲ ﺭﻭﻱ ﻳﮏ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺍﻓﺮﺍﻃﻲ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﺸﺪﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻱ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺟﺴﻤﻲ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺁﻥ ﻫﺎﺳﺖ. ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻓﺎﺕ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﺩﺍﺭ ﺁﻳﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺌﻮﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﮔﺎﻡ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺻﺪ ﺩﺭ ﺻﺪ ﻣﺴﺎﻭﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟!

ﻣﮕﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺑﻮﺩ؟ ﺁﻳﺎ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻱ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﻭ ﻣﺰﺍﻳﺎﻱ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﮔﺮﺩﺩ؟! ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺁﻳﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺯﻥ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺟﺴﻤﻲ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ؟

(2) ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺣﻀﻮﺭ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﻣﺤﻞ ﮐﺎﺭ ﻭ ﻣﺤﻞ ﻭﺭﺯﺵ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﺮﻣﺖ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎﺳﺖ. ﭼﻬﺎﺭ: ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻭ ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﮐﺮﺩﻥ ﺻﺤﺒﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﭼﻪ ﺣﮑﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟

  ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﮐﻪ ﺧﻮﻑ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.(3) ﭘﺮﺳﺶ

ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﻲ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺟﻨﺴﻴﺖ ﺁﻥ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻴﻢ، ﭼﻪ ﺣﮑﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟

ﭘﺎﺳﺦ

(ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻣﺤﺘﺮﻡ): ﺍﮔﺮ ﺗﺮﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.(4)

ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﻮﻋﻲ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

ﭘﻨﺞ: ﺣﻀﻮﺭ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﻭﺭﺯﺷﻲ ﻣﺮﺩﺍﻥ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﻭ ﮐﺸﺘﻲ) ﻭﻗﺘﻲ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻮﺭﺕ ﻭ ﺯﻳﺮﭘﻮﺵ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ، ﭼﻪ ﺣﮑﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟

  ﻧﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻗﺼﺪ ﻟﺬﺕ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺁﻳﺎﺕ ﻋﻈﺎﻡ ﺗﺒﺮﻳﺰﻱ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﺎﻧﻲ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻭﺭﺯﺷﮕﺎﻩ ﻫﺎ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻔﺴﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.

ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻬﺠﺖ: ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻔﺴﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﺣﻀﻮﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ.(5)

«ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﻧﻴﺰ ﺻﺮﻳﺤﺎً ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﻣﻨﻊ ﮐﺮﺩﻩ، ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻗﻞ ﻟﻠﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻳﻐﻀﻮﺍ ﻣﻦ ﺍﺑﺼﺎﺭﻫﻢ؛(6)(ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ) ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﮕﻮ: «ﭼﺸﻢ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺣﺮﺍﻡ) ﻓﺮﻭ ﮐﺎﻫﻨﺪ».

ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻣﺮ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻭ ﻗﻞ ﻟﻠﻤﻮﻣﻨﺎﺕ ﻳﻐﻀﻀﻦ ﻣﻦ ﺍﺑﺼﺎﺭﻫﻦ؛ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﮕﻮ:«ﭼﺸﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺣﺮﺍﻡ) ﻓﺮﻭ ﮐﺎﻫﻨﺪ.»

ﻧﮕﺎﻩ ﺣﺮﺍﻡ ﺩﺭ ﺷﺮﻉ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ: ﻧﮕﺎﻩ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ (ﺑﻪ ﺟﺰ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﺗﺎ ﻣﭻ) ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺎ ﻗﺼﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻥ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻗﺼﺪ ﺷﻬﻮﺕ ﻳﺎ ﺗﺮﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﮕﺎﻩ ﺯﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ (ﺑﻪ ﺟﺰ ﺻﻮﺭﺕ، ﮔﺮﺩﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﭘﺎ) ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺎ ﻗﺼﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻥ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺿﻊ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻗﺼﺪ ﺷﻬﻮﺕ ﻳﺎ ﺗﺮﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﺶ: ﺁﻳﺎ ﺧﻠﻮﺕ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻣﮑﺎﻥ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ؟  

ﺍﮔﺮ ﮐﺴﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﮑﺎﻥ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﺘﺮﺳﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻴﻔﺘﻨﺪ، ﻣﺎﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ.

(ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﺎﻓﻲ): ﺍﮔﺮ ﮐﺴﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﮑﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﻣﺎﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ.

(ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﮑﺎﺭﻡ): ﺍﮔﺮ ﮐﺴﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩq ﺁﻥ ﻣﮑﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﺎﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ.

(ﺁﻳﺎﺕ ﻋﻈﺎﻡ ﺑﻬﺠﺖ، ﺳﻴﺴﺘﺎﻧﻲ ﻭ ﻭﺣﻴﺪ): ﺍﮔﺮ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﺮﻭﺩ، ﻣﺎﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻃﻮﺭﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﺲ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ.

(ﺁﻳﺎﺕ ﻋﻈﺎﻡ ﺗﺒﺮﻳﺰﻱ ﻭ ﻓﺎﺿﻞ): ﺍﮔﺮ ﮐﺴﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﮑﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﮐﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﺮﻭﺩ، ﻣﺎﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ.(8)

ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻫﻤﮑﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﺍﮔﺮ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﻔﺴﺪﻩ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻨﺪ، ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺍﻃﺎﻕ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﮑﺎﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻱ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.



ﻫﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺻﻤﻴﻤﻲ ﺑﻴﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻫﻤﮑﺎﺭﻱ ﻳﺎ ﻣﻴﻬﻤﺎﻧﻲ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ؟  

ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺑﻴﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﺮﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺷﻐﻠﻲ، ﺍﮔﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻔﺴﺪﻩ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺍﺯﻳﻦ ﺷﺮﻉ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺷﻮﺩ، ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

ﭘﻲ‌ﻧﻮﺷﺖ‌ﻫﺎ:1. ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺋﺎﺕ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺫﮐﺮ ﺁﺩﺭﺱ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﻣﺮﮐﺰ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﺁﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ.

2 . ﻳﮑﺼﺪ ﻭ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﭘﺮﺳﺶ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺗﺪﻭﻳﻦ: ﺟﻤﻌﻲ ﺍﺯ ﻓﻀﻼ‌ﻱ ﺣﻮﺯﻩ ﻱ ﻋﻠﻤﻴﻪ ﻱ ﻗﻢ، ﺹ 461 ـ 463.3.

ﺳﻴﺴﺘﺎﻧﻲ sistani.org ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ: ﺗﺒﺮﻳﺰﻱ tabrizi.org ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ: ﺩﻓﺘﺮ: ﻫﻤﻪ. ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ: ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎ، ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻱ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﻲ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺩﻩ ﺗﻦ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ، ﺳﻴﺪ ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﻓﺘﺮ ﻧﺸﺮ ﻣﻌﺎﺭﻑ، ﭼﺎﭖ: ﺍﻭﻝ، 1384 ﺵ، ﺹ 191

ـ 192.4. ﻫﻤﺎﻥ، ﺹ 192.5. ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺋﺎﺕ ﺍﻣﺎﻡ، ﺝ 3، ﺱ 6 ﻭ 39؛ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ، ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺣﻴﺪ، ﻡ 2442؛ ﺗﻌﻠﻴﻘﺎﺕ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻌﺮﻭﻩ ﻣﮑﺎﺭﻡ، ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺎﺻﺮ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﺷﻴﺮﺍﺯﻱ، ﺍﻟﻨﮑﺎﺡ،

ﻡ 51؛ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ، ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻮﺭﻱ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ، ﻡ 2442؛ ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺀ ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﻱ، ﺱ 482؛ ﻭ ﺩﻓﺘﺮ ﻓﺎﺿﻞ، ﺩﻓﺘﺮ ﺳﻴﺴﺘﺎﻧﻲ ﻭ ﺗﺒﺮﻳﺰﻱ؛

ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ، ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻬﺠﺖ، ﻡ 1933؛ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ، ﺳﻴﺪ ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺹ 202 ﻭ 203.6. ﻧﻮﺭ، 30.7. ﻫﻤﺎﻥ، ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺹ 197.8. (ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ ﻣﺮﺍﺟﻊ، ﻣﺴﺌﻠﻪ 2445، ـ ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺀ: ﺳﻮﺍﻝ 639 ﻭ 627؛ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ،

2441،(ﺻﺎﻓﻲ: ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ ﻣﺮﺍﺟﻊ، ﻡ 2445، ﻣﮑﺎﺭﻡ: ﻫﻤﺎﻥ 2445؛ ﺑﻬﺠﺖ، ﺳﻴﺴﺘﺎﻧﻲ، ﻭﺣﻴﺪ، ﻫﻤﺎﻥ 2445 ﻭ ﻭﺣﻴﺪ:

ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ، ﻣﺴﺌﻠﻪ 2590؛ ﺗﺒﺮﻳﺰﻱ ﻭ ﻓﺎﺿﻞ: ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻳﻞ ﻣﺮﺍﺟﻊ، ﻡ 2445) ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ، ﺳﻴﺪ ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺹ 193.9. ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﻱ، ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺀ، ﺱ 779 ﻭ 651 ﻭ ﺩﻓﺘﺮ: ﻫﻤﻪ، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ،

ﺹ 194.ﻣﻨﺒﻊ: ﺭﺿﺎﻳﻲ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﻲ؛ (1387) ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎﻱ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ: ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ، ﻗﻢ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎﻱ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ، ﭼﺎﭖ ﺳﻮﻡ. . 
بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی